vendredi 5 août 2011

Les "swaybars" et leurs effets

Aujourd'hui, j'explore les effets sur le comportement de l'auto suite à un changement sur les "barres anti-torsion" - traction libre.



Suspension adjustment
Affect on vehicle balance,extreme useable adjustment limit
Symptom of TOO MUCH adjustment
Front antisway bar stifferMore understeerTerminal understeer, Lifts inside front tire off the ground which can cause massive wheelspin, also not good for most effective tire usage as inside wheel is now doing nothing
Front antisway bar softerLess understeerOversteer
Rear antisway bar stifferMore oversteerBig time oversteer, Can cause the inside rear tie to lift off the ground which is not two bad on a FWD car. On Classics, if this happens while trail braking into a turn, the abs can shut the brakes down which can be a bit scary
Rear antisway bar softerLess oversteerundersteer



Et ici, tableau de référence sur l'ampleur du changement, lorsqu'on ajoute ou supprime quelques millimètre à la swaybar.  À noter qu'un changement de aussi petit que de passer de 16 à 18mm engendre une rigidité supplémentaire de l'ordre de 60% par rapport à l'originale de 16mm.

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